Onze scoutsgroep

Wie zijn we?

De hoogste tijd om onze eigen scoutsgroep voor te stellen. A. De Pauw is een jongensscouts, aangesloten bij de VVKSM. We bestaan al 50 jaar en maakten oorspronkelijk deel uit van scoutsgroep: ‘de Graalridders’, die te groot werd.

Onze lokalen liggen in het centrum van Brugge, dicht bij de molens (zie plan). Zo kunnen we af en toe eens de stad onveilig maken met een van onze stadspelen, maar is ook de buitenlucht niet ver af.

We zijn een kleine, gezellige scoutsgroep van al bij al een 50 tal leden. Nagenoeg iedereen kent iedereen en de groepen zijn vrij klein, wat we een voordeel vinden. Een klein groepje kapoenen is immers veel gezelliger dan een troep van vijftig.

Onze leidersploeg bestaat uit een tiental man. We studeren allemaal nog en zijn rond de twintig jaar. Bijna iedereen van ons heeft al een hele tijd in A. De Pauw gezeten als jong gastje, waardoor we dus in feite een traditie voortzetten. Duf en traditioneel kan je ons (hopelijk) niet noemen. Scouts is voor ons verkennen en meegaan met de tijd. Hierbij verkiezen we vitaliteit en actualiteit boven traditie.

Wat bieden we aan?

Ken je de scouts al? Waarschijnlijk heb je ons al eens gezien. Elke zaterdagmiddag trekken we er immers op uit. En telkens zorgen de leiders ervoor dat het weer een fijne dag wordt. De ene week gaan we op sporentocht of doen we een bosspel. De andere week staat er dan weer knutselen, sporten of een spannend stadsspel op het programma. En in de zomer sluiten we het scoutsjaar af met een spetterend kamp. Reuzeleuk dus!

Maar wat ook belangrijk is: je leert in de scouts een heleboel nuttige dingen bij. Bovendien maak je in de scouts een hoop nieuwe vrienden, en dàt is nu wat scouts zo tof maakt.

Zin om eens van het scoutsleventje te proeven? Aarzel dan niet om iemand van onze leiding te contacteren. Zij zullen met genoegen uw verdere vragen beantwoorden. Bovendien staan de vergaderingen in het begin van het jaar in teken van nieuwe leden. Dus als je wilt kan je gerust eens vrijblijvend komen kijken. Hopelijk tot binnenkort dus!

De activiteiten gaan doorgaands door van 14u tot 17u op zaterdagmiddag.

Scouting international

Stel: je bent op reis en raakt op de bus aan de praat met een internationaal gezelschap. Jordan komt uit Canada, Mai uit Thailand, David uit Oeganda en Dani uit Tjechië. Je vertelt hen over je leven en je hobby’s in België. Uiteraard vertel je dat je hart in het weekend bij de scouts ligt. Zowel Jordan, Mai, David als Dani zullen instemmend knikken, want ook in hun land gaan duizenden kinderen en jongeren wekelijks naar de scouts. Ze weten waar je het over hebt. En misschien zitten ze zelf wel in een scoutsgroep, want 40 miljoen  jongeren zijn lid van een scouts- of gidsengroep! Da’s niet niks!

Scouting & guiding is zo internationaal als maar kan. Lord & Lady Baden-Powell stichtten in 1907 scouting & guiding in de UK. 104 jaar later is scouting & guiding in meer dan 160 landen terug te vinden. Al deze federaties – en dus ook de lokale groepen – hebben een gemeenschappelijke basis, eenzelfde oorsprong.